Glad musikskoleelev sidder og stemmer sin guitar i et musiklokale

Så spiller vi igen

”Det bliver en forrygende sæson, hvor vi skal spille, synge, lære, være sammen og starte en gammel musikskoletradition op igen. Det gør vi med Musikweekenden i oktober, når vi inviterer alle vores musikskoleelver med på en sjov og lærerig weekend med overnatning på Vestermarken. Jeg glæder mig meget!” fortæller Musikskoleleder Steen Hattesen.

Odder Musikskole kan igen starte op med stort set alle hold godt fyldt op, når den nye sæson 18/19 spilles i gang fredag den 24. august. Sidder du og trommer på bordpladen eller synger du for fuld kraft i bruseren hver eneste morgen? Og har du endnu ikke fået plads i Musikskolen? Så fortvivl ikke, der er nemlig stadig enkelte ledige pladser og dem kan du få plads på, hvis du kontakter os her eller tilmelder dig direkte her!

Nye hold og nyt liv
Selvom meget er ved det gamle her i Musikskolen, så er der selvfølgelig også nyt. Tidligere startede alle nybegyndere til soloundervisning og først derefter startede de på holdundervisningen. Men nu kan begyndere også starte ud i fællesskab.

”Vi starter instrumental holdundervisning for begyndere. Børnene starter så ud med at lære alt det nye sammen og det første årstid lærer og spiller de så i fællesskab. Det nye tiltag har også en positiv effekt på vores ventelister og det er jo altid glædeligt!” siger musikskolelederen.

Begynderholdene bliver oprettet løbende, når der er minimum tre elever på hvert hold.



Instrumenterne cello, kontrabas og klarinet har i en længere periode ikke været første prioritet blandt musikskoleeleverne, men nu oplever vi, at de har fået en revival.

”Interessen for de smalle instrumenter er stigende. Det er spændende og noget vi her i Odder Musikskole byder velkommen!” fortæller Steen Hattesen.

Fællesskaber og medskaber
Odder Musikskole har altid prioriteret sammenspil og fællesskabet. Det er også en af årsagerne til, at man som soloelev gratis kan deltage i holdundervisning, bands eller kor. Soloundervisningen er god til fordybelse og den meget koncentrerede undervisning. Og alt det læring tager musikskoleeleverne så med videre og udvikler sig i fællesskab, når de spiller i et af vores mange orkestre eller bands.

Til årets store Nytårskoncert havde vi i Musikskolen stor fokus på, at musikskoleeleverne skulle være medskabende. Det var en af grundene til, at mange af numrene var elevernes egne.
”Vores musikskoleelever skaber selv musik. Det er meget inspirerende for lærerne, publikum og eleverne selv, når de spiller deres egne numre i stedet for de almindelige covernumre. På den måde bliver de inddraget og får ejerskab i koncerten og deres undervisning. Det var en succes og vi vil fortsat arbejde meget for at gøre vores elever endnu mere selvskabende – hjælpe dem så de kan skrive, komponere og skabe tekster og musik!” fortæller Steen Hattesen.



Musikskole og tænketank
Kulturministeriet nedsatte musikskolernes tænketank og i august 2017 kom deres rapport med 11 indsatsområder. Nogle anbefalinger til alle landets musikskoler og anbefalinger, som Odder Musikskole selvfølgelig også har arbejdet videre med.

”Mange af punkterne arbejdede vi med i forvejen, så det har ikke været svært for os at imødekomme rapportens anbefalinger. Men særligt har vi forsøgt at rette et endnu større fokus mod e-musik og digitallæring – et fokus vi vil fortsætte med at have her i den nye sæson.” beskriver musikskolelederen og slutter:
”Vi har et dygtigt og meget engageret lærerteam i Odder Musikskole, som alle forsøger at udvikle vores musikskole. Det gør mig så stolt og jeg glæder mig til at dele den stolthed og glæde med vores nuværende og alle de nye musikskoleelever!”