Portræt af Charlotte Høj Mortensen

"Det er en råkold, klar oktoberdag i 2017. På forreste række inde i kirken sidder lille Lærke på fire måneder på skødet af sin mormor. Bagest i kirken står hendes mor og hendes far sidder ved klaveret. I kisten ligger hendes oldemor. 
Der er stille et øjeblik, inden tonerne af “Nu falmer skoven” breder sig op gennem kirkeskibet. Lærke spidser ører til lyden af sin mors stemme og efter de første par fraser, stemmer hun lige så stille i. Sammen med sin mor synger hun nu hele salmen med stærk og klar stemme til sin oldemor og for sin oldemor, som det aller sidste farvel.

Dette er den stærkeste musikalske oplevelse, jeg har haft, og den rummer alt, hvad jeg brænder for i mit arbejde med musik.

Men lad os starte med fakta. Jeg hedder Charlotte Høj Mortensen og er cand.mag. i musikvidenskab fra Aarhus Universitet. 
Jeg er 36 år og bor i Hovedgård sammen med min mand, Thomas, og vores tre børn - Birk, Alma og Lærke. 
Udover min undervisning driver jeg til daglig webshoppen www.tinytone.dk, hvor jeg forhandler musikinstrumenter og rytmikredskaber til børn – både til private og institutioner. I tilknytning til butikken driver jeg også et lille nodeforlag, Højs Nodeforlag, sammen med min mand.

Jeg har spillet musik, lige så længe jeg kan huske. Først var det klaveret, så tværfløjten, senere guitar og sang. Da jeg nåede så langt, rakte tiden ikke til flere nye instrumenter, men glæden ved netop det brede musikkendskab havde sat sig fast og studievalget faldt på musikvidenskab. Her fik jeg lov til at fordybe mig i både det klassiske og det rytmiske og oparbejdede et pædagogisk fundament til videreformidling af musik. Og netop formidlingen er meget vigtig for mig. 
Jeg ønsker inderligt for alle børn, at de får mulighed for at snuse til musikken – til babysalmesang eller børnerytmik, soloundervisning eller morgensang, ja, selv noget så enkelt som en godnatsang, mener jeg, har meget stor betydning. 
De to vigtigste egenskaber ved musik er de nære bånd, man knytter, når man deler musikoplevelser, samt den personlige glæde man opnår ved at udøve sang og musik.

Der findes ikke en aldersgruppe, jeg ikke har lavet musik med. Og det er så vidunderligt at beskæftige sig med et fag, som appelerer til mennesker i alle aldre og livsfaser. 
Babyen, der lærer om sprog og motorik. Barnet, der lærer sin krop og stemme at kende. Den unge, der overskrider grænser og udvikler sit udtryk. Den voksne, der udfordres teoretisk og finder nye sider af sig selv. Den ældre, der mindes, glædes og træner hukommelsen. 
Musik rører ved os. Vi kan mærke den fysisk – lydbølgerne, der danser rundt omkring os og ind i vores kroppe. Men vi mærker den også på en anden måde. Den er imellem os, som en usynlig forbindelse. Vi forstår den helt umiddelbart. Måske bliver vi glade, måske væmmes vi. Måske synes vi netop ikke, at vi forstår den, men den fortæller os alligevel noget. Det er ikke sikkert, at vi kan sætte ord på – ligesom når man kender et ord på et andet sprog, men ikke lige helt kan finde det rigtige ord på ens eget sprog. Og det er netop det smukke; at vi får en hel palet mere med udtryk, fornemmelser og følelser fri af tale og skrift, men forankret i krop og sjæl. Det er denne palet, jeg brænder for at give videre til de børn, jeg møder i min undervisning!"